کد مطلب:5550 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

مشورت، سیره عملی پیامبر اکرم
حضرت رسول اكرم صلی الله علیه وآله برای رفع مشكل، هم چون سایر موارد، از خداوند متعال مدد می گرفت و همواره با یاری خواستن از خداوند، پیروزی را نصیب خود می گرداند.

پیامبر اكرم، در موارد و مسائلی كه وحی، تكلیف آن را روشن نكرده بود، (ضمن الهام از مضامین دستورات الهی) به جهت اهمیّت مسأله مشورت، با مهاجر و انصار نیز به مشورت می پرداخت.

از آن جا كه شورا، از اصول مسلّم سیره عملی پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله و اولیای الهی به شمار می آید، مناسب است فرصت را غنیمت شمرده، مطالب این بخش را به مشورت های پیامبرصلی الله علیه وآله اختصاص داده و در این باره مطالبی را بیان كنیم.

رسول خداصلی الله علیه وآله و جانشینان آن حضرت، با آن كه معصوم بودند و حتّی با قطع نظر از وحی و مقام والای الهی، از نظر فكر و بینش و منش، از مشورت بی نیاز بودند، ولی با مشورت كردن دو نكته را تعقیب می كردند:

1. اهمیّت مشورت و شورا را به مسلمانان یادآوری كنند و این روحیّه را در عرصه های مختلف جامعه اسلامی، ایجاد و تقویت نمایند.

2. ضمن آموزش عملی، به مسلمانان بیاموزند كه چگونه به این سیره عمل كنند و از ثمرات درخشان آن برخوردار شوند و پس از آن حضرت، این سنّت الهی را به نیكی استمرار بخشند و زندگی را براساس مشورت بنیان نهند.